torsdag 15 december 2011

Hemmaträning

Tänkte att jag skulle göra ett inlägg om "hemmaträning", och berätta om hur jag tränar hemma.

Ibland orkar man inte eller vill inte gå till gymmet för att träna och då istället kan man göra lite övningar hemma.
Det jag brukar göra är att jag kör benböj, armhävningar, sit-ups, plankan med mera.

Det kan se ut ungefär så här.

"Pass 1"
Detta gör man i 2-3 intervaller, och när man blir bättre ökar man repetitionerna.

10 raka sit-ups                  
5 sneda sit-ups på varje sida
5 Sidoplankan

"Pass 2"
Detta gör man i 2-3 intervaller, och när man blir bättre ökar man repetitionerna.

10 benböj - bred ställning. Tänk på att vara rak i ryggen och att du "sätter dig på en stol" typ. Du ska se dina fötter.
10 enbensböj per ben - du står på tå med ena foten och den andra stadigt i marken.
10 hunden, 10 på vardera sida. - stå på alla fyra, lyft upp ena benet, och "sparka" långsamt rakt ut från kroppen. Kom ihåg att för denna övningen måste du vara genomvarm i ben och rumpa för annars får du kramp med en gång.

"Pass 3"
Detta gör man i 2-3 intervaller, och när man blir bättre ökar man repetitionerna.

10 raka sit-ups
10 armhävningar -antingen på tårna eller knäna. Börja gärna och gör en eller två på tårna och sen resten på knäna om du inte orkar köra på tråna hela tiden.
10 benböj.

Så här ser de ut när jag tränar hemma. Jag har även 2 kilos-hantlar hemma som jag använder till en del övningar.

Självklart så blandar du som du själv vill och gör det du själv orkar.


                   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Josefines Blogdesgner